tisdag 2 april 2013

jag nästan skuttade fram av ren glädje

redan efter ett par dagar här i hong kong började det krypa i mina fingrar och jag insåg att jag snarast behövde införskaffa garn och stickor. Så jag slängde mig på google och fick många tips om olika garnbutiker. Fastnade för en butik i Mong Kok som många olika personer rekommenderade, skrev ner vägbeskrivningen och kastade mig ut på okänd mark. Det tog ett tag tills jag äntligen hittade gatan som denna butik skulle ligga på och blev glatt(läs: mindre exalterad) överraskad att det just denna dag var marknad längs med hela denna gata och därmed helt galet med folk.


Jag hade ju inget annat val än att kasta mig in i folkmängden och försöka hitta den där lilla butiken som skulle vara så bra. Jag gick hela gatan upp och så hela gatan ner igen... ingen garnbutik. Efter andra försöket hittade jag dock skylten till butiken men ingen ingång så jag frågade en dam om hjälp. Hon pekade på skylten, sa något på kantonesiska och skakade på huvudet, vilket jag i mitt huvud översatte till att butiken inte längre fanns. Så det blev inget garn... och jag traskade besviket tillbaka genom den proppfulla marknadsgatan. Jag köpte en young coconut som tröst och just då såg jag ett helt marknadsstånd med garn, stickor och virknålar. Tjoho!!! Jag nästa skuttade fram av ren glädje och ägaren av ståndet tittade lite förvånat på mig. Urvalet i just detta stånd var väl kanske inte det bästa och all information var på kinesiska men jag fick iallafall med mig två nystan av ett grått, fint garn och ett par stickor. Etiketten på garnet säger att detta är advanced cashmere for babies men jag är inte så övertygad... Men nu har jag iallafall något att pyssla med.


1 kommentar:

  1. Måste kännas helt galet med så mycket folk.. =) Inte direkt nåt man är van vid från Sverige..

    Jo, visst filten fin till slut.. =) Den var riktigt rolig att göra också, så det blir nog kanske nån mer sån filt i framtiden.

    SvaraRadera