måndag 10 juni 2013

morgonstund har guld i mun

fördelen med jetlag är att man vaknar tidigt (iallafall om man åkt västerut) och därmed kan njuta av dagens allra första timmar i en sovande stad... då luften är som krispigast och fåglarna sakta men säkert väcker världen till liv med sina sång... det är något speciellt med ljuset just då och speciellt just nu, i juni månad då solen aldrig går helt ner.
Förra söndagen vaknade jag urtidigt och begav mig ut på en liten joggingtur på Stockholms södra gator klockan 05.30. Det var bara jag, mina andetag och vattnets kluckande... och jag njöt... njöt av att äntligen få springa ute... slippa gymet och istället få andas frisk, sval luft.
Två dagar senare vaknade jag upp vid samma tid men i en annan huvudstad i Norden och jag kunde inte motstå frestelsen av att snöra på mig skorna och möta dagen i mitt kära Oslo. Morgonen är nog den finaste tiden på dagen och att få springa ute i juni månad måste vara höjden av lycka.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar