söndag 7 juli 2013

glaskurs

igår var jag på en glaskurs ute på Lamma Island. Det var min väninna k som hade sprungit på denna kurs och jag är ju inte den som bangar. Vi skulle göra en varsin liten skål och det var lite svårt att komma igång, men med reggae musik på högsta volym kom kreativiteten smygande.

 det fanns så många olika färger att välja på

 men efter mycket fram och tillbaka valde jag att göra mitt glas vitt... hmmm, så himla typiskt mig. Jag försökte verkligen gå lite bananas... vara lite crazy och välja en färg.

 k däremot... hon valde en mycket mer färggrann palett (färgerna blir starkare och mörkare efter bränning) och i tillägg valde hon en mer avancerad design och tillskärning av glasbitarna. 

 jag tyckte det var lite läskigt att skära i glaset, så jag gick in för en mer oregelbunden form...

 och såhär blev mit fat

 och k's fat

Nu skall dessa brännas och formas i ugn i hela 8 timmar. Lite tråkigt, tyckte jag, för nu får vi inte se slutresultatet förrän om en vecka eller två. Kursledaren skall nämligen skicka faten med posten när det är färdiga. 
I vilket fall som helst, var det skoj att prova på att arbeta med glas, men jag tror inte att det är min grej... jag satt nämligen konstant på helspänn i rädsla för att skära mig och/eller få glassplitter i ögonen. 

1 kommentar:

  1. helspänn o rädsla skulle kanske jag också känt om jag jobbade med glas... med absolut att det kommer bli fint, är jag säker på.

    Ha det gott där borta i Fjärran Östern :)

    SvaraRadera