torsdag 1 augusti 2013

juli kom och försvann utan att jag hann reagera

hjälp! jag kan inte fatta att det redan är augusti! Tiden har bara rusat förbi och snart har jag bott i hong kong i 6 månader. Och ännu fortare kommer nog de kommande månaderna gå med tanke på mitt schema framöver - massa resor och flera besök från Sverige så innan jag vet ordet av det är det väl jul... borde kanske börja med julklapparna redan nu?  Om ett par dagar bär det iväg till Skandinavien igen men denna gången bara för två veckor. Så vad har jag gjort de här veckorna sedan jag kom tillbaka från semestern?

jo, jag har druckit strawberry- och mango daiquiri med kakao täckta glas på Feather Boa i tonerna av Lisa Ekdahl

 gjort ett antal besök i kina och just den här gången fick jag ett hotelrum större än min lägenhet i hong kong (rum 2032 på kartan)

jag har sett hong kong rusta för typhooner (och det gör vi även idag)

och försökt förstå tekniska prylar på kinesiska

jag har ätit ett antal nudelsoppor... här en laksa med dumplings och dung long ta (iced lemon tea)

en vecka sjönk temperaturen drastiskt och när det en dag var 25 grader fann jag mig själv gå runt i långbyxor och kofta och ändå frysa

 vi hade en heldag på lamma island och fick se hong kong island stå i brand

och på kontoret hade vi smaktest av Laban (seigmen)

för ovanlighetens skull åkte jag en dag en färja från Kina till Hong Kong som faktiskt hade fönster i fronten
 
och lika fin utsikt hade läkarmottagningen jag var tvungen att besöka för min förkylning som inte vill försvinna

på ett väldigt litet och mystiskt köpcentret/kontorsbyggnad sprang jag av en ren tillfällighet på Sverige shoppen med massa gott men tyvärr hade de semester stängt hela juli

och en regnig kväll jag såg en kinesisk man på gatan klädd i Sverige tröja

Det är nog allt jag hunnit med under dessa 6 veckor. Nu packar jag snart väskan igen och laddar för hamburgare, frisk luft, kvalitetstid med mina allra käraste, kött,  springturer utomhus, youghurt, tystnad, hamlagad mat och inte minst glass hemma i Skandinavien. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar