fredag 24 januari 2014

inför det kinesiska nyåret

nu ikväll har jag gjort i ordning mina s.k. red envelopes... ja, ja, det blev inga röda kuvert men det är ju lite rött på dem iallafall. Nästa vecka firas nämligen det kinesiska nyåret och i anledning av denna högtid delar man enligt traditionen ut små röda kuvert med en liten symbolik slant i. Egentligen är det bara de som är gifta som skall ge dessa små gåvor till alla barn och ogifta män/kvinnor, men det tyckte jag var lite knäppt, för jag vill ju också ge bort fina, små kuvert. Så nu har jag alltså fixat mina små gåvor (det är inte bara att lägga en sedel i kuvertet och så är det klart... nej, var sedel måste vara helt ny och tryckt under det gångna året, så innan man kan börja fylla sina kuvert, måste man köa upp på banken för att växla till sig de rätta sedlarna) och dessa skall jag dela ut till alla fina personer som jobbar i mitt hus (säkerhetsvakter, värdar, städerskor etc) och till de få barn jag känner här i hong kong.
Kung Hei Fat Choi!




2 kommentarer:

  1. Vilken ovanlig och säkert mycket uppskattad idé !! Då får man väl önska dig GOTT NYTT ÅR och ha det toppen långt där borta.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Men vilken fin tradition! Ja, kan tänka mig att det är köer på banken när alla ska ordna nya pengar. =) Älskar såna där små gåvor, tycker dem är så mycket värda, både att ge och att få. =)

    SvaraRadera